Sunday, March 14, 2010

Risik Merisik


Adat merisik. What is merisik all about? You may find the full definition about merisik here at wikipedia

Basically, it's the first official visit that marks the seriousness of a relationship. It's more like the official visit to introduce your BF/GF to your family (despite the unofficial ones! LOL!). Normally, a merisik ring would be given to the woman.

Adat Merisik ni depends on family and individuals actually. Like myself, I prefer to combine tros merisik and bertunang (jimat kos! Huhu). But after a few discussion with abah, he said nak merisik and bertunang asing².

Mama ade ckp biase nak dtg merisik org bawak cincin belah rotan. FYI, I paling malas nak pakai barang² kemas ni. Leceh. Mcm mak nenek pon ade rasa. Huhu. Tp I dgn Mok ikut kan je la. So kteorg ramai² (dgn my whole fmly) pi la hunting for cincin belah rotan. Igtkan murah je cincin tu. If cincin tu nipis, murah la sket. Tp kalau yg nipis ni cepat kemik/kemek. Jd we decided ambik yg tebal sket. Selama hidup ni tak penah terfikir nak pi kedai emas pon and tak tau cemane dorang kira harga emas. Pas pi sana baru tau harga emas ikut berat. Haha. Trok gila Amy ni. Sampai tu pon tak tau. Haha. Since my dad knal tokeh kedai emas tu and nego² harga, maka dpt la diskaun sket. Hehe.

So rombongan merisik side Mok pon datang la on 17 October 2009. If I'm not mistaken tu time Depavali. Kuikui. Honestly, I tak bape tau sgt ape yg patut dibuat time merisik. Ape my aunty ckp I ikut je. Time merisik tu I mmg selekeh gila! Huhu. Xde prepape pape pon. Redah je. Kebetulan time tu masih bulan syawal, abah kata buat skali la dgn open house.

Masa merisik tu abah minta tolong my uncle utk jd wakil for my side. I have no idea ape yg dorang discuss as I was upstairs dok lepak dgn Zatil. Huhu. Tau² je dah abis discuss. My aunty pgl turun nak sarung cincin.

I was like "What?? Bukan time risik xde sarung² cincin ke?" Mati² igt masa risik ni pihak lagi just bagi cincin belah rotan tu kat wakil belah pompuan. Tu je. If belah pompuan accept, so kira dah la. Tak tau pulak ade sarung² cincin. Rupa²nye pihak laki yg request nak sarung cincin. So, I yg selebet ni pon turun la. Takut, gabra, cuak, ape lg? Sume pon ade. Huhu.

Yg klaka nye my uncle cite masa dorang diskas² tu, my uncle tanya kat belah laki, ni dtg nak merisik siape? Dlm umah ni ade 2 bunga (me and my annoying lil sis). My uncle tau I yg nak dirisik tp die just nak test tanya pihak laki. Pastu pihak laki terkedu jap maybe tak budget my uncle nak tanya mcm tu kot. Huhu. Then, pihak laki ckp tak tau name penuh I. Tp tau die Amy je. LOL!!! Rupe²nye Mok's dad tak tau my full name. Huhu. Bukan niat nak malukan sape² tapi just nak test je my uncle ckp. Bergurau senda la. Dari situ la boleh kenal each other kan. My uncle pon gelak² and cakap. Okay, sy terima cincin ni utk anak sedara saya, Amy Farah. Huhu.

Dorang dah tetapkan jugak date for my engagement which on 26 December 2009. Later I story plak sal my engagement okay?

Below are some photos taken during merisik. Happy viewing!

Sesi perbincangan



 Serious btol

 My dad and Future FIL



 Uncle Jo

Cincin + Choc

Selekehness



 Cuak!

Berdebar². Baju sama hijau jugak -_-"



 Future MIL and atuk

Selesai! Fuh. Kiutkan baby ni.

Kami~

Mok cover² kat blkg tu. Chet!

Sekian. 

WithLove
Amyrei

No comments:

Post a Comment

D i s c l a i m e r

Please take note that this is a personal blog. The views and opinions expressed here represent my own and not those of the people, organizations etc that I may or may not be related with unless stated explicitly.

All photos on this site are not to be used without my permission. The photos are mine unless stated so.

Feel free to drop me an email if you have any comments, queries or suggestions.

Please send it to miz[dot]amyrei[at]gmail[dot]com.

Thank you for dropping by =)